Thursday, December 13, 2012

Resepi makaroni cheese mudah

Assalamualaikum..

Tajuk entry macam hebat gila memasak kan. Tak pe janji suami tauliah saya hebat masak untuk isi perutnya..hehe
Saje nak share resepi mudah untuk sediakan makaroni cheese ni. Rasanya saya duduk kat dapur dalam setengah jam je. So kita check ape bahan-bahan & caranya..

Bahan-bahan

Makaroni - bajet sendiri nak bnyk mana, tak kisah ape bentuk pun
Sos Prego cheese & herb - yang tin kuning tu
Sosej & Crab stick
Brokoli - *saya tak letak, sebab dah sampai rumah baru teringat :p*

and yang dibawah ni saya saje tambah kasi lebih lemak.haha.. Tak adala


Cara-cara masak

1- rebus makaroni yang korang dah agak nak banyak mana tu
2- potong sosej ikut suka ,crab stick tu memang dah kena potong membulat tu je, sebab isinya panjang2 kan
3- potong jugak brokoli
4- panas periuk then masukkan sos prego tadi kesemuanya dalam periuk.
5- *optional* saya tambah lg 1tin setengah air masak kedalam periuk campur dengan kuah prego tadi - sukat pki tin prego tu
6- campur sekeping keju chesdale ke dalam kuah tadi, kacau.
7- bila keju dah cair, masukkan sosej, crabstick n brokoli yang dah dipotong tadi.
8- Bila kuah tadi dah mendidih sikit-sikit kena selalu kacau, sebab takut hangit tepi2 periuk..hehe
9- Bila brokoli dah lembut sikit, so masaklah sos kita tadi

Senang je kan..


Ini sos yang saya buat..memang tak pedas.
Optional - saya masukkan sikit serbuk black pepper ms nak makan.
Radhi & adik ipar saya masukkan cili api.. habis licin time tu jugak..huhu

Makan time panas-panas memang syiokkk.. Tapiiiiii, jangan makan selalu tau, berlemak-lemak nanti..huhu

^___^

daa~~



14 comments:

  1. Xyah guna prego.. ada cara lebih mudah dan menjimatkan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cmne cara yg lebih jomat tu ye? Sy mmg suke gle bnda niii...

      Delete
    2. Cmne cara yg lebih jomat tu ye? Sy mmg suke gle bnda niii...

      Delete
  2. Blog wajah baruuuuuuuuuuu.. Cantikkkkk!!! Eh Eh? Kejap je buat dia? Nak buat lahhhhh ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..bile boring tukau wajah..hehe...dah basi baru nk reply kan..hahah

      Delete
  3. sedap neh.. nak try lah.. akak skang sker makan menda2 camni je. mudah sket. hihi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah mmg mudah kak..campak2 je..siapppp...habis pon cepattt jee..haha

      Delete
  4. teringin nak masak ala2 western ni, tapi suami aku tak makan western.. acaner tu? kena gi rumah ko la rasa air tangan ko cenggini ahahah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha suami ko xmkn western? suami aku pon xmkn sgt western..tp bile aku bt..die taram aje..acanerr plak tu? haha

      Delete
  5. kak leeya, tentang event tu, bolehhh. suami akak nak join pon boleh xde masalah. nanti apa apa bgtau nadia balik ye.
    kak, boleh tolong nadia hebahkan dengan buat 1 entry mencari sumbangan utk anak2 yatim dekat blog akak?

    ReplyDelete

tulis jgn xtulis..hihi TQ Darl ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...