Monday, September 16, 2013

Resepi Kek Gula Hangus Kukus

Assalamualaikum...

Cuti 3hari mood membaking mari. Dah lama sebenarnya aku nak buat kek gula hangus ni. tapi biasala kan tunggu mood..hehe..aku tak suka buat benda-benda kalut-kalut, mesti tak menjadi nanti..hehe

disebabkan buku resepi aku yang tebal tu kakak pinjam, so aku menggoogle la resepi kek ni. Aku suka tengok 2-3 resepi sebelum aku cuba buat. saje nak banding-banding sukatan, then aku suka yang resepinya jenis sukat pakai cawan n sudu.. aku akan elakkan amek resepi yang sukatannya guna penimbang. Penimbang ada, tapi aku MALAS!!!..hehe

Ni resepinya, asalnya dari blog mana tah, aku tak ingt..huhu

Bahan-bahan

1cawan gula pasir
1cawan tepung gandum
1cawan air panas
1cawan susu pekat manis (aku kurangkan sket jadi 3/4 cawan je)
2sudu besar mentega
1sudu kecil soda bikabornat
1sudu kecil baking powder
1sudu kecil esen vanilla
4biji telur

Aluminium foil

Cara-cara

1- Masak gula dalam kuali/periuk hingga hangus-warna bertukar coklat, masukkan air panas sedikit demi sedikit hingga habis (hati-hati gula akan sedikit meletup-letup) kemudian masukkan mentega dan kacau hingga sebati. Kemudian biarkan sejuk sendiri.

2- Ayak tepung gandum, soda bikabornat dan baking powder.

3- Satu telur dan susu pekat, kacau hingga kuning telur pecah dan sebati dengan susu pekat. Kemudian campurkan bahan ayak tadi sedikit demi sedikit hingga sebati. Campurkan gula hangus tadi dan esen vanilla hingga sebati.

4- Sediakan loyang yang dioles dengan mentega (supaya tidak melekat). Tuangkan adunan tadi dan tutup dengan aluminium foil. Biarkan selama 2jam sebelum dikukus. Aku tak pernah tak biarkan. Nanti nak try kalau tak biarkan jadi ke tak kek aku..hehe

5- Kukus selama sejam atau sehingga masak. Dalam setengah jam or 45minit tu try la tengok and try cucuk sikit kalau tak de melekat tu, so masakla..hehe

Nah...aku tepek gambar kek gula hangus aku...


Aku tak suka pahit-pahit, tu yang kek aku light-light je warna coklatnye. hehe.. As long as Radhi cakap sedap... aku dah puas hati.hehe

okla, selamat mencoba. senang je kek ni.. bahan-bahan pon tak la susah nak cari.

^__^
daa~~

7 comments:

  1. nampak senang je resepi...thnx for sharing.... nak try buat nnti. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah senang je nugrul..mesti jadi punyela klu try..hehe

      Delete
  2. Thanks a lot for the recipe...hope klo cbe nnti jdi laa..

    ReplyDelete
  3. blh tak kita masak dgn oven?sama ke juga dgn yg d kukus?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...tqvm sbb kongsi resepi...khmais lps sy cuba buat utk jamuan hari raya ank sy...cuma telur sy guna 3 biji je...suami n ank2 pun ckp
    sedap..succeed. semlm cuba buat lg utk mak abh lak...cuma sy biarkn 3 jam lak sblm kukus..npk rongganya lg byk..mungkin klu biarkn lg lama rongganya lbh byk n cantik kot..
    **lupa nk snap pic...:-(

    ReplyDelete
  5. Kukus skali gn aluminium foil ke sis???

    ReplyDelete

tulis jgn xtulis..hihi TQ Darl ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...