Wednesday, January 5, 2011

Migrain

Salam peeps..


akhir2 ni sy selalu sgt diserang migrain...sy mmg aware dr dl lg sy ade migrain tp sy sedikit tidak endah sbbsy jarang terjadi...mungkin kerana dl sy study dan kurang mengadap komputer..assingment pun selalunye disubmit menggunakan tulisan tangan..hihihi..


hingga ke detik ini, kurg dr 3bulan lg genaplah 3tahun sy bergelar seorang pekerja di T* Malaysia..kerja sy mmg mengadap komputer..bermula dr hari pertama sy bekerja dan sehingga akhir hayat sy,sy akan setiap hari bekerja mengadap komputer..mungkin juga disebabkan ini migrain sy makin menjadi2...dan sejak beberapa minggu yg lalu sy dapat rasakan yg setiap minggu pasti ada di satu hari sy akan migrain tidak kiralah pd waktu pg, tghari, ptg ataupun mlm...sy cuba utk bertahan dan tidak bergantung pd ubat, sy jadikan tiger balm sebagai teman tp mesra sy diwaktu migrain menyerang..tp semuanya sukar, sy terpaksa juga menelan sekurang2nya 2biji panadol..


smlm sy tgk drama bersiri Hani di TV3...Hani ade migrain dan migrain die semakin teruk hingga menyebab pelajaran hani terganggu..bila dirujuk kepada doktor dan discan, ternyata migrain yg Hani alami sebelum ini telah kritikal hingga doktor telah mengesahkan Hani menghidap BARAH OTAK...tibe2 sy jadi seram sejuk...


di waktu maghrib smlm juga sy telah mengalami migrain yg teruk hingga sy terpaksa makan panadol 2biji dan terlena bersama teman tp mesra sy, tiger balm hingga ke jam 9mlm...bile tersedar sy trus lega sbb migrain dah lari..yeayyyy!!!!alhamdulillah  =) 


sy takut..betul ke migrain boleh jd barah otak? org kate klu ade ahli keluarga yg penghidap barah...risiko tgi kepada ahli keluarga terdekat yg lain...Arwah papa sy meninggal akibat barah hati...org juga ada kata, penyakit ayah akan kuat kepada anak perempuan dan penyakit ibu akan kuat kepada anak lelaki, betul ke? 


sy ada tanye encik gugel tentang migrain..ini yg sy jumpe:

 migrain terjadi akibat :
  1. Kekurangan nutrisi dan kurang tidur
  2. Terkena cahaya yang terlalu terang atau suara yang terlalu bising
  3. Berubahnya hormon saat menstruasi
  4. Stress
  5. Perubahan cuaca yang drastis
  6. Banyak mengkonsumsi minuman berkafein, dan beralkohol
  7. Memakan makanan yang mengandung MSG atau nitrat
  8. Merokok (owh yg ini mmg tidak!) hiih

picture credit to Google Image

owh sy sgt takut...ramai yg suruh sy bt pemeriksaan lanjut..tp sy belum bersedia jika ada kemungkinan yg harus sy terima...ade sesiapa yg ingin berkongsi sesuatu dgn saye????


No comments:

Post a Comment

tulis jgn xtulis..hihi TQ Darl ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...